Armslag maart 2017ZwemlesStel je even voor… Linda Korrel

21 maart 2017by Frank

Wat is je naam?

Mijn naam is Linda Korrel.

Hoe oud ben je?

Ik ben 30 jaar oud.

Wat voor werk/opleiding doe je in het dagelijks leven?

Ik ben orthopedagoog en werk met kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen. Als orthopedagoog kijk je eigenlijk continu waarom een kind/jongere bepaald gedrag vertoont. Wat in het kind of in de omgeving het probleemgedrag veroorzaakt en hoe je dit kunt behandelen. Mijn functie heet behandelcoördinator. Dit betekent dat ik afstem met alle betrokkenen (het kind/jongere, ouders, scholen, andere hulpverleners) welke behandeling wordt gegeven.

Hoelang geef je al zwemles?

Volgens mij geef ik nu zo’n 17 jaar zwemles. Ik ben begonnen als assistent van een zeer ervaren lesgever: Anja. In eerste instantie zou ik alle groepjes gaan lesgeven en geen eigen groep hebben. Al snel bleek dat er een assistent nodig was bij Blauw en Geel. Ik heb daar uiteindelijk samen met Anja heel veel jaren les gegeven. Een paar jaar heb ik Wit (het groepje na Geel) lesgegeven. Toen Anja stopte met lesgeven, ben ik weer terug gegaan naar Geel. Met grote regelmaat heb ik Blauw ook gedraaid maar de combinatie van een ondiepe en diepe groep vind ik het leukste. Daarom geef ik meestal ook een brevet les.

Heb je ook andere taken van lesgeven (gehad)?

Ik heb van 2005 tot 2016 in de zwemcommissie gezeten. In 2004 legde de voltallige toenmalige zwemcommisie hun taak neer. In eerste instantie hebben we al geheel lesgeversteam de taken overgenomen. Vervolgens bleek toch dat het handiger was als er een kleine groep was die de lessen en alle rondvoorwaarden coördineerde. Dit heb ik dus opgepakt met een paar anderen. De zwemcommissie regelt eigenlijk alles wat er voor nodig is om de zwemlessen goed te laten verlopen. Hierbij moet je denken aan de jaarplanning, het inplannen van lesgevers, het inwerken en informeren van nieuwe lesgevers, interne cursus voor de lesgevers, contact met het De Meerkamp en het bestuur van de Snippen etc.

In 2016 heb merkte ik dat de tijd die dit vroeg mij teveel werd en heb ik besloten dat het tijd werd voor iemand anders om deze taak op zich te nemen.

Heb je ook wel eens ergens anders zwemles gegeven?

Ja, ik heb heel kort bij een zwemschool lesgeven toen ik een jaar of 20 was. Hier ben ik vrij snel weer mee gestopt omdat de manier van lesgeven daar niet aansloot bij wat ik belangrijk vind in de zwemles: kwaliteit en plezier. Ik vind het belangrijk dat kinderen plezier hebben in de zwemles, dat zij ervaren dat water leuk is. Daarbij leg ik de lat op het gebied van kwaliteit in de zwemslagen vrij hoog. Dit doen wij bij de Snippen allemaal met het idee dat kwaliteit belangrijk is om een kind veilig te kunnen laten zwemmen in de zee of zwemparadijzen met glijbanen, wildwaterbanen en draaikolken. In Nederland is er veel water en veel sociale activiteiten vinden in of rond het water plaats daarom vind ik het belangrijk dat kinderen veilig in het water kunnen zwemmen en spelen. Een goede basistechniek en survivalvaardigheden horen daarbij.

Waarom ben je zwemles gaan geven?          

Ik denk dat ik ben gevraagd door Dick om samen met een vriendinnetje Michelle te komen lesgeven. Ik vond het altijd al leuk om met kinderen bezig te zijn. Zwemmen vond ik ook ontzettend leuk. Dus tja, die combinatie was wel aantrekkelijk.

Welke groepen geef je les?

Ik geef dit jaar Geel en Houdsnip les. Ik wil meestal één groep in het ondiepe lesgeven en één groep in het diepe. De diepe groep wisselt nog wel eens per seizoen. Geel geef ik al heel veel jaren les.

Wat vind je zo leuk aan de Gele groep?

De kinderen zijn meestal nog jong en speels. Toch moeten ze bij Geel een behoorlijk technische slag leren. Bij het groepje voor Geel (Blauw) leren ze de beenslag op zowel de buik al rug. Als ze bij Geel komen, moeten ze dus bij de schoolslag nog de armslag erbij leren. Dit is het hoofddoel van de Gele groep. Deze combinatie van armen en benen is erg ingewikkeld als je nog niet goed bewust bewegingen kunt maken. Naast de combinatie schoolslag, moeten de kinderen de rugslag verbeteren, (uit)drijven, beginnend borst- en rugcrawl en onder water zwemmen.

Het leuke is om met gebruik van fantasie (bijvoorbeeld pannenkoeken met je benen en poffertjes met je armen maken of aardappels koken onder water) en speelse vormen (bordjes opduiken, door de tover hoepel) de verschillende technieken aan te leren. Je ziet kinderen dan soms echt nadenken tijdens het zwemmen, dat is heel leuk om te zien. Ook het corrigeren van foutslag die er onbewust in sluipen is erg leuk. Je bent eigenlijk continu bezig om te checken of een kind de juiste combinatie maakt, met de juiste timing en de juist stuwing. Hierdoor heeft elk kind weer andere aanwijzingen nodig en is elk kind weer anders.

Wat vind je zo leuk aan de brevetten?

De kinderen bij de brevetten zijn een fijn contrast met de kinderen bij Geel. Ze zijn vanzelfsprekend ouder en kunnen dus ook op een andere manier over een slag of vaardigheid nadenken en praten. Het is leuk om aanwijzingen te kunnen geven waardoor ze zich bewust worden van wat ze doen en met welk doel. Ik leg bij de Houtsnip bijvoorbeeld veel meer uit over waarom het belangrijk is om je lang te maken tijdens de schoolslag. Ook de vaardigheden die bij de brevetten geleerd moeten worden (duikplank, reddend zwemmen, waterpolo) maken de les afwisselend en leuk.

Heb je diploma’s heb je voor het lesgeven? Zo ja welke?

Ja, nadat Anja mij veel geleerd had over zwemmen en specifiek ook over lesgeven, ben ik in 2004 samen met Michelle de opleiding Zwemleider A gaan doen. Het was erg leuk om met andere zweminstructeurs te leren over zwemtechnieken en didactische vaardigheden. We hebben een week intern in Zeist gezeten en daarna hadden we (als ik het mij goed herinner) een jaar lang elke maand een terugkom dag waarin we zowel theorie leerde als praktijk oefende.

Enkele jaren later werd deze opleiding in een ander jasje gestoken en ontstonden er nieuwe diploma’s waarbij er andere eisen werden gesteld.

Aangezien we lesgevers nodig hadden die ook als examen commissie mochten optreden, ben ik in 2011 samen met Diana, Kevin en Sylvia de opleiding Elementair Zweminstructeur niveau 3 gaan volgen. Deze opleiding had een behoorlijk ander karakter dan mijn eerste opleiding, hoewel de inhoud veel overeenkomsten had. Er werd veel meer met verslagen en schriftelijke vaardigheden gewerkt. Het was een behoorlijke klus die we alle 4 uiteindelijk met goed gevolg hebben afgerond.

En onlangs heb ik ook nog de licentie voor examinator Zwem-ABC gehaald. Dit is nodig omdat de Nationaal Platform Zwembaden | NRZ heeft besloten dat elke zwemaanbieder vanaf 2018 een licentie moet hebben om nog zwemdiploma’s van het Zwem-ABC te mogen uitgeven. Één van de eisen is dat er gelicentieerde examinatoren zijn die het afzwemmen beoordelen.

Wat voor zwemdiploma’s heb je zelf?

Ik heb mijn A, B en C, Zwemvaardigheid 1, Poelsnip, Houtsnip, Watersnip en Goudsnip gehaald. In 2004 heb ik nogmaals mijn zwemvaardigheid 1 gehaald voor de cursus Elementair Zweminstructeur niveau 3. Dit mocht namelijk niet zo veel jaren oud zijn.

Waar heb je je diploma’s gehaald?

Ik ben begonnen met zwemles in Het Meerbad in Abcoude. Daar heb ik mijn A, B, C en Zwemvaardigheid 1 gehaald. Vervolgens ben ik bij de Snippen in De Meerkamp komen zwemmen en heb ik daar nog de laatste 4 brevetten gehaald.

Wat vond je van de zwemles die je hebt gehad?

Ik kan mij er niet heel veel meer van herinneren. Wat ik wel nog weet is dat er in Abcoude nog lesgegeven werd met zo’n haak in je nek. Dat vond ik nooit leuk, het voelde vervelend!

Ik weet ook nog dat ik een meester had die altijd zei dat hij pannenkoeken moest kunnen bakken op mijn buik als ik op mijn rug zwom. Dat vond ik grappig.

Bij de Snippen vond ik het altijd erg leuk om met mijn vriendjes en vriendinnetjes te zwemmen. We zaten met een heel groepje van de basisschool op zwemles. Ook deden we dingen (zoals zwemmen met regenlaarzen en regenpak) wat ik niet eerder had gedaan.

Doe je nog meer bij/voor De Snippen?

Ik speel al heel veel jaren waterpolo bij de Snippen. Dit doe ik al langer dan dat ik les geef. Bij het waterpolo help ik ook bij de jury-tafel.

Laatste zwemles nieuwsberichten

Meer zwemles nieuws lezen?

Armslag berichten maart 2017